marraskuu 22 2017 0comment
Soukka metroasema

Länsimetro on myös monia onnistumisia

YIT:n Anne Piiparinen harmittelee blogissaan, kuinka Länsimetron uutisointia on värittänyt ikävä uutisointi, jossa on keskitytty vain ison, massiivisen projektin epäonnistumisiin. Piiparisen mukaan hanketta kuvasi pitkin matkaa otsikointi, joissa toistui sanoma:”Tässä kaikessa on epäonnistuttu”. YIT vastasi Länsimetron Otaniemen aseman rakennusprojektista.

Massiivinen työprojekti sisältää useita onnistumisia

Viime viikonlopun avajaisten karnevaalitunnelmiakin sävytti uutisoinnin vitsikäs Se avautui sittenkin -tyyppinen kommentointi. Piiparinen perää kirjoituksessaan, että olisiko vihdoin aika kääntää uutisointi Länsimetron rakentamisen huimiin onnistumistarinoihin ja siihen, kuinka rakentamisessa mukana olleet ammattilaiset tuntevat ylpeyttä käsiensä tuloksista.

—”Mitä uutta ja erinomaista on toteutettu? Mitkä ovat hankkeenn taloudelliset vaikutukset ympäröivälle yhteiskunnalle?”, Piiparinen vinkkaa näkökulmiksi. Hänen mukaansa tehtyjä asemia kelpaakin esitellä ulkomaisille vieraille.

Ihastusta ne ovat metromatkustajien suusta jo saaneetkin. Länsimetrosta postattiin pelkästään Instagramiin lähes 10,000 kuvaa haltioitunein kommentein.

Fidera Access mukana monella työmaalla

—”Länsimetron rakennusprojekti on mahdollistanut täysin uudenlaisen, automatisoidun kulunvalvontajärjestelmän kehittämisen. Vaativissa olosuhteissa testattu Fidera Access on mielestäni yksi Länsimetron mahdollistamista menestystarinoista ja täällä kehitettyä teknologiaa voidaan hyödyntää nyt laajasti myös muilla sektoreilla”, toteaa palvelun kenttätesteissä mukana ollut Martti Kuutti, Fidera Oy:n teknologiajohtaja.

Fidera Access -palvelua, joka mahdollistaa automaattisen kulunvalvonnan ja viranomaisraportoinnin sekä kameravalvonnan, käytettiin monella Länsimetron asemarakennustyömaalla. Otaniemen metroaseman lisäksi Fideran kehittämää palvelua hyödynnettiin Skanskan rakennustyömailla Lauttasaaressa sekä Soukassa.

Lauttasaari Metro
Otaniemen metroasema

Fidera Access oli käytössä Otaniemen metroasemalla (YIThenkilökulunvalvonnassa. Tässä yhteydessä testattiin palveluun yhdistettyä käsipäätelaite, jolla voitiin tarkistaa työmaahenkilöstön lupia. Työmaalla hyödynnettiin myös tavara- ja ajoneuvoseurantaa

Lauttasaari station
Lauttasaaren metroasema. Kuva: HSL, Facebook

Fideran kulunvalvonta oli laajassa käytössä Lauttasaaren metroasemalla (Skanska). Työmaalle tulevat ajoneuvot tunnistettiin kameravalvontaan kytketyllä rekisterinumeron tunnistuksella. Samalla palvelu rekisteröi autossa sisällä olevat henkilöt ilman erillistä sisään leimaamista työmaakohteeseen tai sieltä pois.

Soukka metroasema
Soukan metroaseman tekninen suunnitelma. Asema avautuu Länsimetron seuraavassa vaiheessa. Kuva: Länsimetro.

Soukan metroasemalla (Skanska) asiakas hyödyntää Fideran kameravalvontaa ja henkilökulunvalvontaa työmaahenkilöstön kulunvalvontaan ja luvattomien vierailijoiden tunnistamiseksi.

Fidera Acccess -aluevalvonta on monesta osasta koostuva palvelukokonaisuus, johon voi henkilö- ja kulunvalvonnan sekä kameravalvonnan lisäksi liittää työmaiden automatisoidut porttiratkaisut, ajoneuvoseurannan sekä viranomaisraportoinnin ja tavaraseurannan varkauksien estoon.

Palvelusta on myöhemmin kehitetty uusia spinn offeja muille sektoreille kuten esimerkiksi ravintola- ja cateringalan asiakaspalveluprosessien analysointiin. Niihin voit tutustua Fideran verkkosivuilla.