lokakuu 24 2017 0comment
Kauppa-iot-fidera

Kauppa verkon varassa – Fideran tj. Mikko Jalonen vieraana DNA:n podcastissa

Fideran toimitusjohtaja Mikko Jalonen vieraili DNA Busineksen podcast-sarjassa, jossa suomalaiset eri alojen asiantuntijat hahmottelevat tulevaisuuden digitaalista yhteiskuntaa eri näkökulmista. Podcast-jakson aiheena oli kaupan digitalisaatio ja uudet teknologiat kuten IoT kaupan alalla.

Podcastissa pyrittiin vastaamaan kysymyksiin, mitä tapahtuu kivijalkakaupoille shoppailun siirtyessä verkkoon? Miten perinteiset kaupat vastaavat kilpailuun hyödyntämällä dataa ja IoT:tä uusilla tavoilla. Millaisia uusia toimijoita kaupan arvoketjuun on liittynyt? Kuinka käy kassan, kun lompakko vaihtuu mobiilimaksuun?

IoT on seurantaa, monitorointia ja analytiikkaa

Dna Business Verkon varassa -podcastin älykkäistä ekosysteemeistä keskustelemassa vierailivat johtaja ja hallitusammattilainen Peter Klenberg Tuko Logisticsilta ja Bookitista, retail-asioista vastaava johtaja Markku Mäenpää Second Opinionista sekä kaupan alan IoT-ratkaisujen asiantuntijana toimitusjohtaja Mikko Jalonen Fiderasta.

Vaikka verkkokaupan kasvusta puhutaankin paljon, niin globaalisti tarkasteltuna verkkokaupasta tulee vasta 10 % verkkokaupasta. Verkkokaupan merkitys on kasvanut toistaiseksi vasta erikoisliikkeiden sektorilla. Keskustelijat korostivat, ettei IoT ole uhka kaupan alalle. Se tehostaa sekä verkkokauppan että myös perinteisen kivijalkakaupan prosesseja.

—”Iot on sama kuin kaikki teknologia. Teknologia ei ole itseisarvo, vaan IoT on asioiden mahdollistaja. Se on analyysia, sensorointia ja valvontaa, jolla voidaan tehostaa varastointia, myyntiä, prosesseja sekä ohjata mainontaa ja montaa muuta asiaa. IoT on pikemminkin väline kuin uhka ja se parantaa myös kivijalkojen toimintaa”, Fideran Mikko Jalonen korostaa.

IoT mahdollistaa monia asioita, mutta teknologian yleistymistä Suomessa ja maailmalla on hidastanut sen kalleus. Hinta on toistaiseksi ollut suuri este palvelu- ja muita prosesseja tehostavien tekniikoiden käyttöönotossa. Kaupan alalla toimitaan pienten katteiden markkinoilla.

Maitopurkin hinnassa muutamakin senttiä on hinnassa liikaa. Sitä ei oteta käyttöön, vaikka tekniikan hyödyntäminen kuinka tehoistaisi prosesseja, keskustelijat toteavat. Mutta murros huokeaan teknologiaan on jo tapahtunut.

—”Täytyy löytää vain asiakkaan ongelma, jonka hän haluaa ratkaista. Teknologian avulla voidaan ratkaista ongelmia, joiden poistumisen myötä investointi maksaa itsensä takaisin lyhyessä ajassa”, Jalonen sanoo.

RFID ja älykäs hahmontunnistus palvelun parantajana kaupassa

Jalonen nostaa esimerkiksi halventuneesta teknologiasta Fideran kehittämän edullisten RFID-ratkaisun ja älykkään kameravalvonnan hyödyntämisen palveluprosessien kehittämisessä. Teknologiaa hyödynnetään kaupan alan lisäksi jo hotelli, ravintola ja catering-alalla.

—”Meillä on jo nyt käynnissä pilotteja, joissa kassajonojen pituuksia lasketaan automaattisesti ja asiakkaiden huomaamatta kassojen miehitys optimoidaan siten, että lisäkassahenkilöstö kutsutaan automaattisesti paikalle, kun jonoja alkaa muodostua. Vastaavalla tavalla asiakaspalvelupisteisiin voidaan kutsua väkeä, ilman, että liike tilaan tarvitsee asentaa kalliita kutsunappeja”, Jalonen kertoo Fidera Analytics -palvelun käyttöesimerkeistä.

Investointi maksaa itsensä takaisin

Teknologian hyödyntämisen esteenä on ollut sen kalleus. Investointien kuolettamiseen on mennyt liian pitkä aika eikä jo olemassa olevaa teknologiaa ole pystytty ottamaan käyttöön, vaikka se onkin ollut jo kauan olemassa.

—”Teknologian hinta on tullut merkittävästi alas. Voimme tarjota edellä mainitun älykkään kassajonoseurannan hahmontunnistuksineen sen hintaisena, että kaupparyhmät voivat ottaa sen helposti käyttöönsä. Aikaisemmin tämä ei olisi ollut mahdollista”, Jalonen korostaa.

Jalosen mukaan on olennaista, että järjestelmä tarjoaa toimivan ratkaisun asiakkaan tarpeisiin ja ongelmaan. Tällainen voi olla vaikkapa kassajonojen poistaminen. Samaan aikaan edullinen teknologia tarjoaa keinoja ratkaista muita liiketoiminnan kitkakohtia. Kerättyä dataa voidaan hyödyntää vaikkapa henkilöstön työaikasuunnittelussa, palvelujen sijoittamisessa kaupan eri palvelupisteisiin tai jopa henkilöstömäärän optimoinnissa.

—”Jos ajatellaan koko kaupassa käyntiä, niin kaikista olisi hienoa vain kerätä kamat ostoskärryyn ja kävellä tavaroiden kanssa ulos ilman kassajonoja laskun tullessa automaattisesti perässä. Vaikka tämä olisi mahdollista toteuttaa, sen skaalaaminen hypermarketeihin olisi kuitenkin vielä liian työlästä ja kallista”, Jalonen pohtii toimittajan kysyessä Amazonin automaattisesta pienkaupparatkaisusta.

Fideran palvelut kaupan alalle

Fidera on kehittänyt kaupan alalle mm. hahmontunnistukseen perustuvan kassajonojen optimointipalvelun, hyllyjen täyttöastetta tarkkailevan IoT-monitorointiratkaisun sekä erilaisia monitorointi, turvallisuus ja seurantajärjestelmiä turvallisuuden parantamiseksi.

DNA Business podcast

DNA Business podcastin kaupan alan ratkaisuja esittelevä jakso äänitettiin kesällä 2017. Voit kuunnella koko jakson (40 minuuttia) tästä.