Fidera ID:n henkilö- ja kulunvalvonta vahvasti mukana Länsimetrossa

Fidera kulunvalvonta
Fidera ID tavara-, materiaali-, kulkuneuvo-, video-, henkilö- ja kulunvalvontapalveluita käytettiin laajasti Länsimetron työmaalla. Kuvaaja: Sami Niemelä, Flickr, Creative Commons.

Fidera ID palveluita on hyödynnetty laajassa mittakaavassa Länsimetron rakennusvaiheessa. Fidera Oy:n henkilö- ja kulunvalvonta on ollut mukana useammalla metroaseman työmaalla eri pääurakoitsijoiden käyttämänä.

Fideran palveluilla voidaan hoitaa monipuolisesti ja automatisoidusti työmaiden henkilö- ja kulunvalvonta, ajoneuvojen tunnistus, tavaroiden seuranta, tilaajavastuun velvoitteet, automaattiset kulkuportit sekä videovalvonta.

Kulunvalvonta monipuolisesti metrossa

Fidera ID henkilö- ja kulunvalvonta sekä muut palveluita hyödynnettiin kolmella eri Länsimetron työmaalla.

—Kulunvalvonta täällä Lauttasaaren metroaseman työmaalla oli vaivatonta niin työntekijöiden kuin Skanskankin näkökulmasta. Työntekijät kiittivät sen sujuvuutta. Fidera ID tarrat kulkevat aina työntekijän kypärässä, jolloin kirjaus saadaan automaattisesti ja reaaliajassa kulunvalvontajärjestelmään, rakennusliike Skanskan edustaja kertoo.

Skanska hyödynsi Lauttasaaressa Fidera ID:n ominaisuuksia laajasti ja monipuolisesti.

Järjestelmässä oli mahdollista tunnistaa esimerkiksi ajoneuvot rekisterinumeron perusteella. Palvelua ei kuitenkaan vielä tässä vaiheessa hyödynnetty. Fideran palvelut mahdollistavat, että ajoneivot voisi tunnistaa automaattisesti rekisterinumeron avulla. Ajoneuvoissa olevat henkilöt tunnistetaan automaattisesti, joka nopeuttaa työmaaliikennettä ja vähentää tavanomaista porteista työmaalle kirjautumiseen käytettävää aikaa. Ajoneuvosta ei tarvitse poistua kellokorttien leimauksen ajaksi. Sama kirjautuminen tapahtui automaattisesti työmaalta poistuttaessa.

—Tämä mahdollistaa luonnollisesti myös luotettavan alihankkijoiden työmaalla käytetyn ajan seurannan – reaaliajassa, toteaa Fidera Oy:n toimitusjohtaja Martti Kuutti ja jatkaa, että ylilaskuttamisen riski pienenee työmaalla. Kuutti uskoo, että Fideran skaalautuviin ratkaisuihin panostaminen tuo nopeasti investointiin käytetyn summan takaisin säästyneenä työaikana ja muina säästöinä.—Uskon, että rakennus- ja työvälinehävikki häviää seurannan avulla.

Skanskan työmaalla oli mahdollista tarkastaa työmaalla olevia henkilöitä myös Fidera ID käsipäätteen avulla. —Käsipäätteen avulla voitaisiin tarkistaa myös vaikkapa se, onko henkilön sertifikaatit ajantasalla ilman muovikorttien pläräämistä, Kuutti kertoo.

Fidera ID mukana Länsimetron työmailla Soukassa ja Otaniemessä

YIT:n urakoimalla Otanniemen metroasemalla Fideran palvelua hyödennetään henkilövalvonnassa ja kulunvalvonnasssa. YIT:n asennuksessa hyödynnetään myös käsipäätettä, jota käytetään henkilöiden tunnistamiseen ja lupien tarkastamiseen työmaalla. —Käsipäätelaitettahan voi lainata tarvittaessa myös työmaatarkastukselle tekevälle viranomaiselle. Tällöin tarkastus ei keskeytä työtä kohtuuttoman pitkäksi ajaksi, Kuutti pohtii.

Skanska hyödynsi Fidera ID:tä myös Soukan metroaseman rakennusurakassa. Soukan metroasemalla käytettiin Fideran kehittämää kameravalvontaa sekä henkilö- ja kulunvalvontaa. —Monelta työntekijältä on tullut palautetta palvelun vaivattomuudesta. Olemme olleet Fideran ratkaisuihin tyytyväisiä, Skanskan edustaja summaa.